Elliot Goldenthal és az irodalom, mint inspiráció

Elliot Goldenthal Oscar-díjas amerikai zeneszerző, aki ezen a héten a Cinemusic vendége lesz, leginkább filmművészetéről ismert, ugyanakkor minden zenei platformon alkot, legyen az koncertterem, színház vagy balett.

 

„A zene számomra egyszerűen zene. Ha például egy olyan zeneszerzőt nézünk meg közelebbről, mint Sosztakovics, aki több mint 40 filmzenét, ragacsos szerelmi történeteket és hasonló dolgokat is komponált, mégsem okozott számára gondot, hogy nagyon személyes élményeit vonósnégyesekben jelenítse meg, és természetesen a színház és a színpad is számára is írt. Takemitsu a másik zeneszerző, aki közel áll ahhoz, hogy ahogyan én modellezzem a saját karrieremet. A filmalkotás talán csak 100 éves, és a személyes stílus kialakítása és az együttműködések lehetősége nagyon-nagyon fontos egy zeneszerző számára. Olyan területekre sodródhatsz, amelyekről soha nem gondoltad, hogy érzéked van hozzá, de átéled, és örülsz, hogy a szemed kinyílt erre az egész világra is. „

Van egy program, amely akkor is végigfut Elliot zenéjén, amikor nem filmhez komponál, és ebben gyakran felismerhető az irodalom inspirációs forrásként való felhasználása. Shakespeare Titusa nyilvánvalóan segített a Titus című film elkészítésében, de Goldenthal más produkciókban is felhasználta Shakespeare-t, ilyen volt például az Othello című balett megírása. Ez az elbeszélési forma nagyon hasznos számára a zeneszerzés szempontjából, még akkor is, ha nem filmen dolgozik. „Valóban, fontos inspiráció. Egy másik balettet is írtam az Artemis alapján, és készítettem egy operát a Grendelt, ami a szörny nézőpontja, Beowolfé, ezért találom ezeket a szöveg nagyon fontos forrásnak. „

Elliot Goldenthal egyértelműen nem fél a zene és a hangzás bármely aspektusát felfedezni új ötletekhez, ezért is érdekes kérdés, hogy a film és a zenekari zene megítélése szerint, milyen irányt követ a jövőben. „Olyan zeneszerzők, mint John Corigliano, Philip Glass, jómagam, és a néhai Takemitsu is, úgy dolgoztak, hogy elmosódnak a határok a kortárs koncertzene és a zenekari zene között – nem lesz már igazi különbség, olyan éles, erős vonal, mint volt korábban.”

Saját jövőjére tekintve Elliot Goldenthal folytatja újabb területek felfedezését, de a zenei kifejezés más formáit is vizsgálja folyamatosan. „Nos, van még balett és opera ötletem, amit el kell készítenem, de azt hiszem, lesz egy olyan alkotás, amelyben mindazt, amit megtanultam, keverhetem a hangszerelés, az egzotikus ütőhangszerek, a kortárs, vagy éppen a rock között. Például, rock-orientált, elektronikus groove-orientált zene. Mindezeket koncert formában szeretném ötvözni, mert ezek olyan dolgok, amelyekben teljesen jól érzem magam, és csodálatos lenne őket koncert formában előadni. „

 

forrás: https://www.soundonsound.com/people/elliot-goldenthal-composer

Back To Top