Elliot Goldenthal és az elektronikus zenei kísérletezés

Ezen a héten vasárnap délután, a Cinemusic vendége az Oscar-díjas Elliot Goldenthal, amerikai zeneszerző, aki 2002-ben a Frida, 2007-ben az Across the universe – Csak szerelem kell című filmekért vehette át a filmes elismerést.

Elliot Goldenthal sokáig foglalkozott hagyományos koncert- és színházi munkákkal, majd áttért a nagy képernyőre, a mozivászonra. „Jelentkeztem az NYU filmiskolájába – nem zeneszerzőként, hanem csak azért, hogy megismerjem a filmkészítés művészetét és nyelvét, és mert rendkívül érdekelt ez a közeg. Két Andy Warhol filmen dolgoztam, amelyeket ex-Fassbinder német producerek készítettek. Ez még valamikor a 20-as éveim elején volt. Ezt követően eltávolodtam a mozitól, és a színházi munkáimra koncentráltam, megpróbáltam emelni az amerikai zenés színházak színvonalát. Nem feltétlenül írtam jobb dallamokat vagy sikeresebb műsorokat, sokkal inkább kísérleteztem a harmónia és a ritmus szempontjából. Az érdekelt, hogy hogyan tudom kifejezni magam a színpad segítségével. „

Ebben az időszakban olyan rendezővel dolgozott együtt, mint Julie Taymor, akivel később a Titus és legutóbb a Frida című filmben is együttműködött. „A húszas éveim végén, a 30-as éveim elején körülbelül hét előadás zenei anyagát komponáltam. A színházi és néhány koncertmunkám révén olyan rendezők találtak meg, mint Gus Van Sant, akinek zeneszerzőre volt szüksége a Drugstore Cowboy-hoz, vagy David Fincher, aki az Alien 3-at forgatta. Minden összekapcsolódott: a színház és a zenekari zene, a kisebb ütőhangszerek és az elektronikus kísérletezések. Ezeket egyébként olyan táncegyüttesek számára készítettem, amelyek nem nagyon engedhették meg maguknak, de vágytak egyedi dolgokra. „

Elliot felfedezte a zenetechnika lehetőségeit, amelyek színesítették zeneszerzői palettáját. „Dolgoztunk a Columbia / Princeton stúdióban is: ez egy olyan időszak volt, amikor sok elektronikus hangmintát használtunk. Mindig izgalmas volt, amikor a szintetizátort használtuk….sétálsz egy szobában, és még mindig játszik! De mindez része volt a ’70 -es és ’80 -as évek izgalmas időszakának, amikor a technológia lassan fejlődni kezdett ezen a téren és én beépíthettem a színházi munkáimba az összes zenei kísérletemet, amivel foglalkoztam. Fejlődtem e téren, de nem mondhatnám, hogy én magam technikus lennék, vannak erre a területre szakemberek, akik segítenek a programozásban. „

Annak ellenére, hogy technikailag nem volt még képzett, Elliot szívesen beépítette az elektronikát egy-egy zenekari kontextusba, különösen akkor, amikor a mintavétel lehetővé vált. „Varèse-t érdekelte a musique concrète, ami a hangképek fejlesztéséből áll. Házi készítésű hangszerek, meg utcai zajok, ami gyönyörű és különböző hangzásokat eredményezett. A filmzene szempontjából például, a Drugstore Cowboy score-nál öt zenész játszott és óriási kísérletezés ment. Az Alien 3-ban pedig a zenekar élőben játszott egy elektronikus dallamot. „

A dirigálás kapcsán arra a kérdésre, hogy Elliot fontolgatta-e valaha a saját partitúráinak vezénylését más vezető zeneszerzők, például John Williams, Howard Shore vagy Jerry Goldsmith gyakorlatához hasonlóan, Elliot Goldenthal úgy fogalmaz: „Kicsit tanultam a dirigálást, de rájöttem, hogy fizikailag a koordinálást lassan sajátítom el. Nagyon sokat kell gyakorolnom ahhoz, hogy valódi autoritásként tudjak viselkedni egy zenekar előtt, és úgy láttam, hogy túl ez túl sok időmet vinné el.„

 

forrás: https://www.soundonsound.com/people/elliot-goldenthal-composer

Back To Top