Strausz Kálmán 70 – különleges koncert a Zeneakadémián

Strausz Kálmán karmester 70 éves. Tiszteletére két nagyszabású alkotás hangzik fel szeptember 30-án a Zeneakadémián. Tóth Péter:Isteni pokol című új darabjának ősbemutatójára  és Arthur Honegger, a Magyarországon ritkán hallható, nagyszerű oratóriumának, a Johanna a máglyán előadására  kerül sor Strausz Kálmán  vezényletével.

Honvéd Férfikar és a Győri Filharmonikus Zenekar ezúttal a Szegedi Tudományegyetem neves professzora, Tóth Péter új darabját viszik elsőként közönség elé. A hangverseny második felében a Francia Hatok legjelentősebb alkotóegyénisége, Arthur Honegger csodás oratóriuma, az 1938-ban bemutatott Johanna a máglyán csendül fel. A világsikert aratott kompozíció a francia történelem misztikus hősnője, Jeanne d’Arc történetét meséli el, lenyűgöző zenével. Az este közreműködői a Győri Filharmonikus zenekar mellett neves színművészek és énekművészek, valamint a Budapesti Stúdiókórus és a Honvéd Férfikar.

Baranyi Ferenc költői műve, a saját új Dante fordításából és középkori költők verseinek felhasználásával készült Isteni pokol. Többször nekikezdtem Paolo és Francesca szerelmi drámája megzenésítéséhez … amikor Strausz Kálmán felkért egy kantáta komponálására, rögtön tudtam, hogy a szövegkönyv nem lehet más, csak ez a libretto…” (Tóth Péter)

Az operai elemeket sem nélkülöző, félórás kantátában az egyetlen női főszereplő mellett csak férfiak énekelnek, szólóban és  kórusként is.

A Johanna a máglyán a mélyen katolikus Paul Claudel és a protestáns Arthur Honegger alkotása. A mű zenei szövetében gregorián dallam, középkori világi zene, induló, francia népdal és gyerekdal is feltűnik. 

Közel ötvenéves pályafutásom alatt számtalan vokális zeneművet dirigáltam már… Erre a koncertre való készülődésben sok kedvenc mű és kedvenc szerző vetődött fel bennem, és szembe kellett néznem a választás kínjával… Egyrészt valami olyat kellett választanom, ami még soha nem hangzott el, tehát új mű, és ez az alkalom lesz az ősbemutatója. Így esett a választás Tóth Péter Isteni pokol című kantátájára, ami Paolo Malatesta és Francesca da Rimini szerelmi drámáját jeleníti meg Baranyi Ferenc librettója segítségével… A Honegger-oratórium régi szerelem. Nagyon megkedveltem a Claudel által írt szöveget és Honegger zseniális zenéjét, Johanna példamutató áldozatát, valamint a darab dramaturgiáját.” (Strausz Kálmán)  

Közreműködnek:
Busa Gabriella, Haja Zsolt, Horváth István, Kersák Edina, Kovács István, Németh Renáta – ének
Kiss Emma és Oberfrank Pál színművészek
Budapesti Stúdiókórus, Honvéd Férfikar, Győri Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Strausz Kálmán

Strausz Kálmán, a Honvéd Férfikar vezető karnagya, művészeti vezetője, zenei tanulmányait a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán végezte, Vásárhelyi Zoltán és Párkai István növendékeként. 1974-től a Magyar Rádió szerkesztője volt, majd 1977-től a Budapesti Ifjúsági Kórus karnagyaként és a Magyar Televízió klasszikus zenei osztályának vezetőjeként tevékenykedett. 1984-től 1991-ig a Debreceni Kodály Kórus művészeti vezetője. 1992 óta a Magyar Rádió Énekkarának vezető karnagya.

Kórusaival számos versenyen szerzett kiemelkedő helyezéseket; lemezeket, tévé- és rádiófelvételeket készített. A Budapesti Nemzetközi Kórusverseny alapítója és művészeti igazgatója. Zsűritagként rendszeresen vesz részt jelentős nemzetközi kórusversenyek munkájában (Debreceni Bartók Béla Kórusverseny, Stuttgarti Német Kórusverseny, Lawtoni Egyetem Énekversenye). Vendégkarmesterként járt Németországban, Hollandiában, Svájcban, Olaszországban, Belgiumban, Izraelben, Japánban és az Egyesült Államokban. 1999 áprilisában vendégként tanította be Verdi Luisa Miller című operáját Barcelonában. Dolgozott a Salzburgi Ünnepi játékokon is.


Számtalan világhírű dirigenssel és együttessel dolgozott együtt. (Berlini Filharmonikusok, Solti György, Beethovenfest Bonn, Schleswig-Holsteiner Festival, Christoph von Eschenbach, Marcello Viotti, Lorin Maazel, stb.)1992-2008 között a Magyar Rádió énekkarát vezette. Munkásságáért 1997-ben Liszt-díjat vehetett át. 1998-ban két kategóriában Grammy díjra jelölték. 1999-ben dolgozott az Athéni Megaronban, a barcelonai Liceu-ban, amelyek a világ legrangosabb operaelőadásait produkálják nemzetközi sztárokkal. 2000. márciusában a Spanyol Nemzeti Rádió énekkarával adott nagysikerű hangversenyt Madridban, amelyet további spanyolországi meghívások követtek. Mesteriskolákat vezet Olaszországban, Németországban és az Egyesült Államokban. Állandó tagja számos nemzetközi kórusverseny zsűrijének Európa-szerte.
2010-ben lett a Honvéd Férfikar vezető karnagya és művészeti vezetője.

forrás: Opera FesztiválZeneakadémia

Back To Top