NEM, NEM SAJNÁLOK SEMMIT

Pénteken nyitott meg Joseph Kadar: ”Non, Je ne regrette rien” című kiállítása a FreylerArt Galéria és Stúdióban

Joseph Kadar világhírű festő egyedi és különleges világot teremtett alkotásaival, amely életművet most egy káprázatos tárlaton láthatjuk, ahol többek között Párizs lüktető erejét is megtapasztalhatjuk Kadar festményein keresztül.

Joseph Kádár, vagy ahogyan külföldön elhíresült: Le K’dar kezdetben expresszív, figurális festőként volt ismert, de a képzőművészetek egyik legnagyobb fellegvára Párizs, az ő elméjét és munkásságát is átformálta. 1969-ben az ott ért hatások következményeképpen, teret kapott művein a szürrealizmus, a konstruktivizmus, és még megannyi absztrakt irányzat.

A hatvanas évek végén alkotta meg első mail-art kopertáit, azaz művészi értékű postai borítékjait, és az első könyvtárgyait is. Később készített artisztikus fotográfiákat és fotogramokat, amelyeken itáliai, izraeli, indiai egzotikus tapasztalatait, élményeit mutatja be.

Ezzel egyidőben ejtette rabul az elektrografika is, mely technikával a legjobban azonosulni tudott. Kadar felismerte, hogy igazán egyedi és különleges nyomatot úgy hozhat létre, ha egy gépet von be a folyamatba. Ettől fogva a roncsolást, gyűrést, megfolyást, tépést, összecsúsztatást, maga idézte elő.

1985-ben fénymásoló géppel is elkezdett kísérletezni. Olyan alkotások jöttek így létre melyeket nem lehetett hagyományos sokszorosító grafikai technikákkal létrehozni. Mintha rádiós interferenciákat nyomtatott volna. Hol fénymásolók hibájából indult ki, hol pedig különféle eszközök és felületek másolásával alkotta meg egyedi képeit.

 

Az Impresszió rovat vendége: F. Tóth Zoltán, a FreylerArt Galéria és Stúdió tulajdonosa, a kiállítás kurátora

INTERMEZZO – Bálint Edinával
Adás: 2022.10.17.

Back To Top