Elliot Goldenthal a film, a színház és az operák világában

Elliot Goldenthal amerikai zeneszerző lesz a Cinemusic e heti vendége. Goldenthal a kortárs klasszikus zenei, filmes és színházi munkáiról is ismert, Aaron Copland és John Corigliano tanítványa, aki felismerhető jellegzetes stílusáról és arról a képességéről, hogy eredeti és ötletes módon ötvözi a különféle zenei stílusokat és technikákat.

Tekintettel Elliot Goldenthal zeneakadémiai hátterére, sokakat foglalkoztat, hogy egy kompozíció létrejöttekor vajon a hagyományos, papíralapú komponálás, vagy a számítógépes szekvenderek használatának híve. „Alapvetően a régi módszerrel írok, tudod, ceruza-papír stílusban, de ha nagyon sok ellenpont van, akkor nekem is a zongoránál kell dolgoznom.- mondja Elliot. De a film és a filmalkotás más. Az első 50 alkalommal improvizatív módon játszom és nézem a filmet, szinte úgy, ahogy a zongorajátékosok kísérték a némafilmeket, és közben alakítom a szerkesztést. Körülbelül 20 vagy 30 alkalom után az improvizációk kompozícióvá válnak, és ezt az alapanyagot már átírhatom zongorára, hogy beállítsam és tökéletesítsem a hangokat. „

Elég gyakran egy egész zenekar áll előttem, nekem meg sok saját készítésű mintám van. Ha már ismerek egy bizonyos projektet, akkor mondhatom, hogy ilyen és ilyen típusú munkánál a teljes zenekari hangzáshoz szükségem van szólókürtre, az egész harsonaszakaszra, tubára, kontrabasszusokra stb. Akkor már majdnem összeáll az a hangszerelés, amit én a hangszerelés polaroidjának neveznék, mert ha így egy rendező meghallgathatja, azt mondja, „Ó, már látom, mit keres”.

Elliot Goldenthal igen gazdag hangkönyvtárból dolgozik, számos mintával: ” Nagyon változatos a hangkönyvtáram, nyolc-kilenc különféle furulyám is lehet, az alkalmazástól függően: staccato, legato, vagy éppen jazz kell. Különböző furulyahangok a legkülönbözőbb helyekről érkeznek, és mindegyik más forrásokból származik. Ezerféleképpen lehet interpretálni és lejátszani egy vonós hangszert, ezért bárhol találok mintákat, mindig eltárolom őket, hogy ott és akkor legyenek használhatóak, ahol szeretném majd ezeket a hangokat. Így készülnek a saját egyedi hangmintáim, amiket aztán összekeverek a zenekari hangzással.”

Goldenthal a filmes és színházi munkák mellett, foglalkozik más típusú zeneszerzéssel is, így például, két felvonásos Grendel című operája, Julie Taymor rendezésében, a Los Angeles-i Operában mutatkozott be, és a New York-i Lincoln Center Fesztivál kiemelt műve volt. Goldenthalt Grendel című munkájáért a 2006-os zenei Pulitzer-díj két döntősének nevezték.

 

forrás: https://www.soundonsound.com/people/elliot-goldenthal-composer

Back To Top