David Newman és családi öröksége

alfrednewman 20thcenturyfoxorch

Nagyon kevés olyan zenész dolgozik manapság Hollywoodban, aki olyan tapasztalattal és családi örökséggel rendelkezne, mint a zeneszerző és karmester, David NewmanTestvére, Thomas Newman és unokatestvére, Randy Newman, mind részei annak, amelyet Hollywood leggazdagabb zenei örökségének tartanak: a Newman családnak.

David Alfred Newman (1900-1970), a legendás zeneszerző és karmester, kilenc Oscar-díjas és a klasszikus hollywoodi filmzenei stílus egyik alapító atyja. Max Steiner és Erich Wolfgang Korngold , mellett, Alfred Newman alkotta megde factoa hollywood-i filmzenék alapszabályait, amelyeket más nagy zeneszerzők, mint Franz Waxman, Dimitri Tiomkin, Rózsa Miklós , Bernard Herrmann is használt. Steiner és Korngold lettek a Warner Bros. stúdió vezető zenészei, Alfred Newman pedig, 20th Century Fox igazgatója 1940 és 1959 között volt. Ebben a pozícióban a körülményektől függően sokféle szerepben járt el: zeneszerző, hangszerelő, zenei felügyelő, adminisztrátor és mindenekelőtt karmester.

Gyakorlatilag minden 20th Century Fox filmben, köztük rengeteg olyan nagy horderejű moziban, mint a Carousel (1956), A király és én (1956) és a Csendes-óceán déli része (1958) benne volt. Zeneszerzőként gyönyörű, gazdag szimfonikus partitúrákat írt a Wuthering Heights, a Notre Dame púpos, a mennyei zöld volt a völgyem, a Bernadette dala, a kasztíliai kapitány, az All About Eve, a Robe, Anastasia, a Anne Frank naplója című filmekhez. David Newman szerint, apja, Alfred kőkemény volt, de mindig a legjobbat várta önmagától és mindenkitől, akivel dolgozott (inkább hangszerelőként és karmesterként dolgozott, mint zeneszerzőként). A 20th Century Foxnál e korszak alatt, a filmzene legnagyobb tehetségei dolgoztak, mint Bernard Herrmann, Hugo Friedhofer, Alex North , de olyan kevésbé ismertek is, mint Cyril Mockridge, David Buttolph , Leigh Harline , és a hangszerelés mesterei, mintEdward B. Powell, Herbert Spencer, Gus Levene és Alexander Courage. Munkabírásával és tehetségével, Alfred Newman Hollywood egyik legelismertebb zenésze volt, akit a kollégák, valamint olyan fiatal feltörekvő tehetségek is tiszteltek, mint Jerry Goldsmith és John Williams.

Alfred Newman vezényli a 20th Century Fox Szimfonikus Zenekart, egy Cinemascope rövidfilmben 1954-ben. (USC Cinema-Television Library)

Alfred Newman az 1950-es évek végén figyelt fel az akkor még nagyon fiatal John Williamsre. A Star Wars zeneszerzője, karrierje elején Hollywoodban szabadúszó zongoristaként dolgozott a Columbia Pictures és a 20th Century Fox stúdiózenekaraiban. Williams emellett segíteni kezdte a Fox és az MGM munkatársainak hangszerelését például Eddie Powell, Herbert Spencer és Conrad Salinger mellett segédkezve, valamint olyan filmek hangszerelését, mint a Carouselés a Some Like It Hot. John Williams azonban a hollywoodi stúdiók zenei hagyományainak dicsőségének utolsó napjait is látta, a stúdiórendszer válsága és egy olyan nagy kulturális válság bekövetkezte előtt, amely az 1960-as években az egész filmipart megváltoztatta. Alfred Newman 1970-ben halt meg, miután befejezte az Airportpartitúrájának kidolgozását ; halálát sokan Hollywood aranykori zenei hagyományainak végének tekintették. De öröksége olyan zeneszerzők munkájával folytatódott, mint John Williams és Jerry Goldsmith.

Alfred fia, David Newman1954-ben született és kicsi kora óta zongorát és hegedűt tanult, majd zenekari karmesteri és hegedűi diplomát szerzett a Dél-Kaliforniai Egyetemen. 1977–1982 között sokat dolgozott a mozgókép- és televíziós iparban hegedűsként, olyan filmzenéken játszott, mint a Williams ET The Extra-Terrestrialés Goldsmith’s Star Trek: The Motion Picture. Az 1980-as évek közepén zeneszerzőként kezdett dolgozni filmekben, és azóta több mint 100 filmet szerzett, köztük a Bowfinger, a Heathers, a The Spirita Serenityés aTarzan. Newman zenéje elismert drámákat kísért a Brokedown palotaés a Hoffa címá alkotásokban; legnépszerűbb vígjátékaiNorbit, Scooby-Doo, Galaxy Quest, Bölcsek kövére; és díjnyertes animációs filmek: Jégkorszak, A bátor kenyérpirítóés az Anastasia. Danny De Vito rendezésében készült filmekhez is számos zenét írt, köztük a Rózsák háborúja, Matildaés a Dobjuk ki anyut a vonatból.

david newmanayso 02

David Newman próbál az Amerikai Ifjúsági Szimfonikus Zenekarral

David Newman emellett rendkívül tehetséges karmester, világszerte vezető zenekarokkal jelenik meg, beleértve a Los Angeles-i Filharmóniát, a Királyi Filharmonikus Zenekart, a Bostoni Szimfóniát, a Philadelphia Zenekart, a Chicagói Szimfóniát és a New York-i Filharmonikusokat. Bérletes előadássorozata van a Los Angeles-i Filharmonikusokkal a Walt Disney Koncertteremben, és rendszeresen vezeti a Hollywood Bowl Zenekart a Hollywood Bowl-ban. Élő koncerteken gyakran vezényli John Williams zenéjét, és az utóbbi években a Maestro felkérte, hogy vezesse Williams saját „Filméjszakáit” Tanglewoodban és a Hollywood Bowl-ban. David vezényli John Williams számos művét a világ minden táján élő koncerteken, beleértve az ET a földönkívüli, Reszkessetek betörők és a Star Wars sorozat.

David Newman mélyen érdeklődik és foglalkozik a klasszikus hollywoodi filmzene örökségének tanulmányozásával és megőrzésével, beleértve saját apja hatalmas örökségét is. Sokoldalúsága, tudása és tapasztalata alapján, David gyakran ír John Williams zenéjéről és annak örökségéről, megvizsgálva Williams megközelítését a filmzene művészeti formájához, és fenntartva Alfred Newman örökségét, alamint, a 20th Century Fox-ban aranykorának legendáját, az 1940-es és 50-es évekből.

davidnewman johnwilliams 40th hollywoodbowl

John Williams, Doreen Ringer-Ross és David Newman (Fotó © BMI)

forrás: The Legacy of John Williams

Back To Top