Yo-Yo Ma Bach muzsikával gyógyítja a világot

Néha a világnak csak Bach kell… és ezekben a nehéz időkben korunk nagy csellistája, Yo-Yo Ma Bach zenéjével segít.

Yo-Yo Ma Párizsban született kínai szülőktől, édesanyja Marina Lu énekesnő, édesapja Hiao-Tsiun Ma karmester és zeneszerző volt. Yo-Yo Ma hegedülni kezdett tanulni, mielőtt áttért a csellóra. Hétéves korában a család New Yorkba költözött. Yo-Yo Ma már gyermekkorában megjelent az amerikai televízióban, 8 éves korában koncertezett, Leonard Bernstein vezénylésével. A Juilliard Schoolon kezdett, majd a Harvard Egyetemre ment tanulni. Kérdéses volt számára, hogy folytassa-e tanulmányait, de az 1970-es években Pablo Casals játéka ihlető erővel hatott rá.

A fő hangszere, „Petúnia”, egy nagyon finom kidolgozású Montagna-cselló, ami 1733-ban készült Velencében, és amit egyszer egy New York-i taxiban felejtett. Egy másik csellóját, a Davidov Stradivariust Jacqueline du Pré hagyta rá, aki rendszeresen játszott rajta. Du Pre korábban elégedetlen volt a cselló „megbízhatatlansága” miatt, amit Yo-Yo Ma inkább Du Pre szenvedélyes játékstílusával magyaráz, mondván, a csellót „el kell csábítania” a játékosnak. Egészen mostanáig autentikus barokk módon volt hangszerelve, mert Ma kizárólag barokk zenét játszott rajta. Van egy másik gordonkája is az amerikai Moes & Moes hárfakészítő cégtől, valamint egy szénszálas műanyagból készült cselló, amit a bostoni Luis & Clark gyártott a számára.

Jöjjön most egy különleges koncertfilm, amelyben a tornacipőt viselő Yo-Yo Ma csellójával egyedül sétál le a partra. A felvétel a Crane Beach-en készült, amely néhány mérföldre van a massachusettsi Cambridge-i otthonától. Ez egy fontos zenei üzenet a világ számára, amely virtuális koncerttel nyitotta a Világgazdasági Fórumot, a Davos Agenda 2021-en. Minden zenész, aki részt vett benne, azt mondta, hogy meg akarják osztani a „bizalom, a kapcsolat és a remény szellemét” a COVID járvány közepette. Téli tengerparti fellépésén Yo-Yo Ma szó szerint, a bizonytalanság, a szorongás és a bánat hullámaira zenél, amelyet olyan sokan érzünk most. A lezárásokkal és társadalmi távolságtartással beszorított magányos világban azonban Bach zenéje összekapcsolja az embereket: a reményt, a dolgok javítására való törekvést jelképezi.

A Yo-Yo Ma mellett Jim Denevan homokművész, valamint Afganisztánból, Ausztriából, Olaszországból, Brazíliából, az Egyesült Államokból és Kínából érkező együttesek és kórusok vesznek részt a koncerten és persze az esemény zenei igazgatója, Marin Alsop.

A Global Concert címet viselő teljes koncertet itt láthatjuk, hallhatjuk: 

forrás: Classic FM

Back To Top