OPERA KIÁLLÍTÁS ÉS KARLHEINZ STOCKHAUSEN VILÁGA A HÉTFŐI NYITÁNYBAN

OPERA KIÁLLÍTÁS

A holokauszt operaházi áldozatainak emlékére nyílt kiállítás.

„Összetört, elhagyott, meghalt…” címmel nyílt meg a Magyar Állami Operaház pincéjében a dalszínház állandó kiállítása, amely az intézmény 83, a vészkorszak alatt származása miatt elbocsátott és meghurcolt művészének és munkatársának állít emléket. A tárlat helyszíne, az operaházi páholyok alatt futó, patkó alakú pincefolyosó is szimbolikus. A kiállítás azon túl, hogy a fennmaradt, hiányos források alapján igyekszik bemutatni az ez idő alatt származása miatt meghurcolt emberek életét és pályáját, felidézi az Operaház történetének fontos vonatkozó momentumait a megnyitástól egészen a II. világháború végéig. A kiállítás szombaton és vasárnap 16:00 órától, csoportos vezetések keretében látogatható. A kiállításról Karczag Márton az Operaház Emléktár vezetőjével beszélgettünk a Reggeli Expresszben.

 

KARLHEINZ STOCKHAUSEN VILÁGA

Ebben a hónapban úgy döntöttünk, hogy kísérletező, izgalmas zeneszerzőket hozunk a 20. századból, a Ligeti100 évforduló kapcsán. Beszéltünk már Ligeti Györgyről, legutóbb pedig John Cage-ről. Most pedig a rendkívül megosztó német zeneszerzőről, Karlheinz Stockhausenről fogunk beszélgetni, és elgondolkodni pár érdésen. Stockhausen zenéjére alapvetően jellemző volt a határok feszegetése. Több, mint 370 önálló kompozíciója van. Hatással volt rá Olivier Messiaen, Edgard Varèse és Anton Webern, utóbbi ugye Schönberg köréhez tartozott. Sokat foglalkozott Stockhausen egyébként a Schönberg-féle szerializmussal és a 12 fokú zenével, ami a klasszikus összhangzattan szabályaihoz képest teljesen új módon közelíti meg a dallam- és harmóniavilágot. Kísérletezett Stockhausen az elektronikus zenével is, ő az egyik ikonikus alakja az elektronikus zenének a 20. század közepén.

 

NYITÁNY – Szerémi Nórával
Adás: 2023.01.23.

Back To Top