A filmzene, az oratórium és a balett is fontos Goldenthal világában

A Cinemusic e heti vendége az Oscar-díjas amerikai zeneszerző, Elliot Goldenthal, aki a filmzenék mellett nagyzenekari műveket is komponált, így például az „Október fénye” című szimfonikus adagiot, de különleges trombita- és vonószenekari koncertje is, vagy a Tűz víz papír : Vietnami oratóriuma. 

„Minden zene, amin életemben dolgoztam, legyen színházi zene, filmzene, balett, mind teljesen más. Például egy színházi esemény minden este változik – lehet, hogy egy színész minden este másként mondja el a sorait, és a sebessége, a ritmusa is minden este más és más, és ez hatással van a zenére. Egy filmben viszont, egyszer beállítják a képet és az örökre rögzítve van, hiszen lefilmezték, szerkesztették, véglegesítették, majd a képhez hozzáadták a zenét, és e kettő már mindig ugyanaz marad. Egy balett is teljesen más, az opera is teljesen más, mindegyiket másként kell megközelíteni. Számomra azonban ez jó dolog, mert ha fél évet töltök egy filmnél, akkor egy másik közegben, például az opera-, zenekari vagy kamarazenében felfrissülök, így nincs hiányérzetem.

A kreatív energia számomra nagyon fontos, Julie-val például, több, mint 20 projekten dolgoztunk, a kis színháztól a nagyszínházig, az operán át a moziig. Például 2013 őszén színpadra alkalmaztuk Julie-val a Szentivánéji álom című darabot, a Brooklyn Színházban egy új közönség számára. Ők építették ezt a színházat, és egy be/felavató darabot szerettek volna nyitásként, amely képviseli a színház szándékát és klasszikus, mint például Shakespeare, de más komoly és klasszikus színházi művek is megjelentek. Amikor a színháznak írt zenét 2015-ben adaptáltuk a filmváltozathoz, hozzáadtam kb. 25 percet. 

S hogy mi a fő különbség? Az eredeti színházi változat esetében Shakespeare számos dalt kért meghatározott helyeken, így a dalokat írtam meg elsőként, majd további zenei betétek hangsúlyozták a hangulatot vagy éppen a helyszíneket, legyen szó földi valóságról vagy költői valóságról, vagy olyan érzelmekről, mint a tiszta szeretet, költői gesztusok. A színpadon a szereplők izgatottak, futkároznak, vagy verekednek egymással és ezeket a dolgokat a zenének kellett képviselnie vagy kísérnie.

Amit a színházban elértem a zene segítségével, fantasztikus volt. Julie pedig csodálatosan alkalmazta filmművészetét a színpadi produkcióban, sok-sok „reakciófelvétel” volt – más szóval, néha a beszélőre néz, máskor viszont arra, aki hallgatja a beszélőt, és annak a személynek, aki hallgat, teljesen más érzelmei vannak, mint annak, aki beszél. Például, ha azt mondom az előttem haladónak: „Hülye vagy”, megmutatha, ahogy ezeket a szavakat mondom, de hogy ennek milyen hatása van szegény emberre, akinek ezt mondom? Ha sértegetik vagy összetörik, vagy bántják, vagy ideges, vagy dühös, vagy valami hasonló, ez látszik az ember arcán, s mivel ez a reakció új érzelemréteget hozott a filmben, ebben részt tudtam vállalni a zene nyelvén

Két másik projektnél, amin Julie-val dolgoztunk, ehhez hasonlóan, elkészítettük a színpadi változatot, majd én átkomponáltam a film teljes zenei anyagát: ilyen volt a Titus és A vihar,Helen Mirrennel, amely előtte csak a színpadon létezett, így azt mondhatnám, hogy a zene 90 százalékát újrakomponáltam a filmhez.

Meg kell említeni az Othellót, amely megkövetelte, hogy a két évtizeddel korábban írt zenét újragondoljam és kiegészítsem. Még az 1990-es években, Lar Lubovitch koreográfus nagyon szerette volna, ha írok egy háromfelvonásos narratív balettet az Othello alapján a San Francisco Balett és az Amerikai Balett Színház számára

Nem annyira a megbízás teljesítése volt nehéz, mert egy évem volt arra, hogy megírjam. Inkább az, hogy körülbelül három hónappal később már kérték az első felvonást, mert időre volt szükségük a próbákhoz, ezért nagyon gyorsan kellett komponálnom. Egy teljes balett társulat 30 vagy 40 táncosa számára írtam, figyelembe véve a sztorit a duettekkel, triókkal és szólóval. Gyakorlatilag minden másodpercet, amit a táncosok a színpadon töltenek, ki kellett dolgoznom, s ráadásul egy teljes zenekarnak is írtamhogy kísérni tudják a Shakespeare által megidézett érzelmeket, és a testiséget. Öröm volt az egész projekt, újraírhattam a zenét és ez nagyon izgalmas folyamat volt.

 

forrás: https://www.hollywoodreporter.com/race/composer-elliot-goldenthal-juggling-film-803362

Back To Top