André Kertész kiállítás nyílt a PIM-ben

André Kertész – A kamera poétája címmel, július 3-án kiállítás nyílt a Petőfi Irodalmi Múzeumban, André Kertész fotóiból.

A világhírű fotóművész Kertész Andor néven, 125 évvel ezelőtt, 1894. július 2-án született Budapesten. Az ünnep jó alkalom arra, hogy a Petőfi Irodalmi Múzeum most rendezze saját gyűjteményeiből származó fényképekből az André Kertész kiállítást. Ennek itt és most annál is inkább helye van, mivel Kertész Adyt idéző Párizs sorozata nem épült be a nemzetközi ismertségébe, a teljes sorozat eddig egyben soha nem volt kiállítva.

A kiállítás koncepciója szerint a saját gyűjteményeiben (PIM, Kassák Múzeum, Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet) található Kertészre vonatkozó fotókat és dokumentumokat tárja a nagy nyilvánosság elé a múzeum.

A Petőfi Irodalmi Múzeum szerencsésnek mondható: Bölöni György, Bajomi Lázár Endre, Kassák Lajos, Mirkovszky Mária és a Blattner Géza hagyatéka jelentős számú, több mint hetven Kertész fényképét juttatott a gyűjteménybe. A kiállításon az André Kertész által készített lírai, ellesett pillanatokat, tárgyakat, városrészleteket, portrékat, mozdulatművészeti képeket egészíti ki a néhány róla készült felvétel, levelei, hangja, és a párizsi tartózkodása egy évtizedének magyar vonatkozású dokumentumai.

A kiállítást megtekintve a francia fővárost benépesítő emigráns magyar művészek életébe is bepillantást nyerhetünk. Kiemelve Kertész és az író Bölöni György, valamint a festő Tihanyi Lajos barátságát, a sok közös együtt töltött alkalmat éppúgy, mint az újdonságával a francia avantgárd színházi életbe berobbanó Blattner-féle bábszínház előadásait, díszleteit, tagjainak felszabadult mulatozásait.

A Bölöni házaspár több könyvéhez is készített művészi fotográfiákat André Kertész. Legnagyobb közös munkájuk, Az igazi Ady című monográfiára, mely 1934-ben jelent meg Párizsban, Kertész 16 felvételével.

André Kertészt Bölöniné, Itóka vitte el a Club des Belles Perdrix (A szép fogolymadarak klubja) társaságába egy láthatóan jó hangulatú ünnepi vacsorájára 1930 körül. A 11 felvételből álló képsorozat szinte teljesen ismeretlen a nemzetközi Kertész-irodalomban.

Szintén kevésbé ismertek azok a budapesti felvételek, amelyeken a fotográfus a mozdulatművészet jeles műhelyének, a Szentpál Olga alapította mozdulatművészeti stúdió, a Szentpál-iskolának tagjait örökítette meg 1935-ben.

Kevésbe ismert fotográfiái és keletkezésük körülményeinek ismerete teszi teljessé a fotózsurnalizmus atyjának oeuvre-jét. Olyan kincsek ezek, amelyek méltó módon tudják értelmezni, árnyalni a nemzetközi érdeklődésnek örvendő kertészi életművet.

(forrás: www.pim.hu)

(kép forrása: http://blog.ricecracker.net/2011/11/25/andre-kertesz-ballet-new-york-city-1938/)

Back To Top