A Capriccio vendége Lukács Miklós cimbalomművész

A Capriccio ma délutáni adásában, Novotny Anna és Zsoldos Dávid vendége Lukács Miklós, a világ egyik legtöbbet foglalkoztatott és legsokoldalúbb cimbalomművésze, akinek útján a kortárs zene, a jazz és különböző népek zenéi tökéletes szimbiózisban állnak egymással.

1977-ben született Törökszentmiklóson. Édesapja szintén cimbalmos, édesanyja tíz évig hegedült. Zenei tanulmányait a Tóth Aladár Zeneiskolában kezdte, Szakály Ágnes keze alatt. Kilencévesen a Rácz Aladár Cimbalomverseny serdülő korcsoportjában már második helyezést ért el. 1990-ben került sor első külföldi fellépésére: Brüsszelben az UNICEF szervezésében adott szólókoncertet. 1991-től ’95-ig a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolában folytatta tanulmányait, ahol ugyancsak Szakály Ágnes volt a tanára. A dzsessz – s azon belül főleg az improvizáció – iránti érdeklődése akkoriban kezdett kibontakozni. A szakközépiskola elvégzése után felvételt nyert a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolára, 1999-ben diplomázott. A főiskolán G. Szeverényi Ilona irányításával képezte magát.

1997-ben megalakult a Cimbalmos Baráti Kör Alapítvány, melynek kuratóriumi tagja lett. Az alapítvány rendezte fesztiválokon nemcsak előadóként, hanem zeneszerzőként is bemutatkozott. Hazám címmel 2003-ban a Krétakör Színház számára, Divertimento kamarazenekarra és cimbalomra címmel pedig az ELTE Kamarazenekar felkérésére írt darabot. Számos művét játszották, köztük a – kamarazenekarra és cimbalomra komponált – Cimbalomversenyt, amelyet Szakály Ágnesnek ajánlott.

1997-ben szólistaként szerepelt a Budapesti Fesztiválzenekar Liszt: Hat magyar rapszódia című lemezén. 1998-ban az Egyesült Államokban a Concertante di Chicago kamarazenekar szólistájaként lépett fel. A nagy sikerre való tekintettel a zenekar a következő évadjára is meghívást kapott. Emellett olyan zenekaroknak volt már szólistája, mint a BBC Symphony Orchestra, Orchestre de la Suisse Romande, Philharmonisches Staatsorchester Hamburg, ORF Vienna Radio Symphony Orchestra, Remix Ensemble, Israel Contemporary Players, Ensemble Musikfabrik, Ligeti Ensemble, UMZE Kamaraegyüttes, THReNSeMBle.

Főiskolai tanulmányait követően – a klasszikus zene mellett – többféle zenei műfajba is belemerült, elsősorban a dzsesszbe és az etnozenékbe. A mai napig számos ilyen formáció – többek közt a Kvartett B, a Borbély Műhely, Lovász Irén, a Tűzkő Csaba Septett, az East Side Jazz Company, a Dresch Mihály Quartet s az Improvokation – volt vagy jelenlegi tagja, illetve állandó vendége. Olyan világsztárokkal játszott már együtt, mint Charles Lloyd, Archie Shepp, Steve Coleman, Bill Frisell, Chris Potter, Uri Caine, Frank London.

2005-ben Check It out, Igor címmel teljesen improvizatív duólemezt készített a magyar jazz meghatározó alakjával, Szakcsi Lakatos Bélával. Eötvös Péter Atlantis című művét előadta a Varsói Ősz Fesztiválon 2006-ban, a hamburgi Filharmonikusakkal a következő év januárjában, márciusban pedig a torinói RAI zenekarral.

Több cimbalommű született már az ő képességeire komponálva, ilyen többek közt Eötvös Péter: Da Capo című műve, Bella Máté: Sounds of Generations Y-Part II című cimbalomversenye vagy Fekete-Kovács Kornél, Szakcsi Lakatos Béla, Oláh Kálmán, Bacsó Kristóf, Vukán György cimbalomversenyei és Borbély Mihály kettősversenye, amit cimbalomra és tárogatóra komponált.

2008-ban fellépett szólóban és duóban szerepelt a Menuhin-fesztiválon, Gstaadban. Ugyancsak 2008-ban portréfilmet forgattak róla és hangszeréről, Mano Camon rendezésében Cimbalom Legacy – The soundscape of Miklós Lukács címmel.

Több mint ötven lemezen hallhatjuk játékát, aminek egyharmadát a saját produkcióval készítette. Koncertjeiről, lemezeiről folyamatosan beszámolnak nem csak nemzetközi és hazai zenei szaklapok, hanem olyan újságok is mint a The New York Times, Chicago Tribune, The Guardian. 2001 óta a Rajkó-Talentum Tánc- és Zeneművészeti Iskola tanára, és tanított a Snétberger Zenei Tehetség Központban is.

Munkásságát eddig Magyar Örökség, Magyar Művészetért, kétszer Artisjus és Gramofon díjjal jutalmazták.

A Capriccioban szó lesz pályakezdésről, szerteágazó zenei érdeklődéséről, arról, miért van olyan kevés cimbalmos, a cimbalom-átiratokról, és a covid-koncertfellépésekről is. 

forrás: Budapest Music Center

 

 

Back To Top