MAGNIFICAT – JAZZNIFICAT

 

Szeptember 6-án a Zeneakadémián a Honvéd Férfikar, valamint rangos komolyzenei és jazz előadók  tolmácsolásában, egy koncerten szólalt meg Bach MAGNIFICAT-ja, és annak férfikarra átdolgozott jazz változata, a JAZZNIFICAT, méghozzá ugyanazzal az előadói gárdával.

 

Nagy László Adriánnal arról is beszélgettünk a Papagenoban, mi az, ami leginkább lenyűgözi Bach munkásságában és kifejezetten a Magnificatban, mi az, amit ő szeretett volna megfogalmazni a Jazznificaton keresztül?

Minden idők egyik legnépszerűbb zeneműve a Johann Sebastian Bach által komponált Magnificat. Mint ima, a Magnificat már az őskeresztényeknél az egyház hálaadó éneke volt, s azóta is imádkozzák az esti zsolozsmában, vesperásban. A Magnificat Bach első Lipcsében írott műve, a bensőségesség, az intimitás, a lélek határtalan örömének kifejezése okán is különleges. A Jazznificat Bach művének Nagy László Adrián – a Férfikar zongorista-orgonista-korrepetitora – által készített átirata, amiben a Bach-i témák új öltözetet kapnak, blues-os, funky-s, gospeles és rockos stílusjegyekkel fűszerezve. A Honvéd Férfikar mellett kitűnő jazz-muzsikusok és népszerű szólisták szólaltatják meg a zenetörténet legnagyobb zenei géniuszának darabját.

Nagy László Adrián, aki éppen a napokban kapott ezüst érdemkeresztet előadóművészi és zeneszerzői munkásságáért, így vall művéről:

„Bach Magnificat-ja egy igazi ékszerdoboz. Viszonylag szerény „méretei” ellenére hihetetlen zenei, érzelmi és gondolati gazdagságot vonultat föl, s mindezt a barokk zene legpompázatosabb köntösébe öltöztetve. Ilyen tökéletességet látva az ember eljátszik a gondolattal: hogyan írta volna meg a Mester ugyanezt egy későbbi korban, egy más zenei nyelven? Hogyan írná meg manapság? Más hangszerekkel, más zenei eszközökkel, más lüktetéssel? A kérdés költői, soha nem fogjuk megtudni. Csupán a választ sejthetjük: ugyanilyen zseniális lenne. A feltételezett másként való Bach-i megfogalmazáshoz képest bárki csak szerény kísérletet tehet, tapogatózhat abba az irányba, hogy mi lett volna, ha…” Az előadásban a HONVÉD FÉRFIKAR mellett a magyar zenei élet olyan kiválóságai vesznek részt, mint a Hungarian Studio Orchestra (koncertmester: Bujtor Balázs), az Ars Oratoria Kamarakórus (karigazgató: Pad Zoltán), Ducza Nóra, Denk Viktória, Csapó József, Adamik András, Manuel B. Camino, Magyar Ferenc, Zsemlye Sándor, Berkesi Alex, Nagy Sebestyén, Csízi László. Az est karmestere Riederauer Richárd.

Back To Top