Zene, festészet és bor az extravagancia jegyében

 
A Nemzeti Galéria július minden szerdáján megrendezi Borszerda eseményét, amelyen a Klasszik Rádió 92.1 munkatársai is résztvettek. A július 22-i rendezvény címe – a Klasszikus és Modern után – az Extravagáns címet viselte. 
Az este első programján utunk a Nemzeti Galéria kiállítótermébe vezetett, ahol Munkácsy Mihály és a századvég realizmusa című állandó kiállításba nyerhettünk bepillantást. 
A tárlatvezetésen az extravaganciához igazodva néztük végig a 19. század egyik legkiemelkedőbb magyar festőjének az este témájához illeszkedő képeit. 

A realista festő kezdeti munkáin a klasszikus festészet elemei köszönnek vissza. Képein az embercsoportok klasszikus ábrázolását fedezhetjük fel, annyi különbséggel, hogy a környezetet, a kép témáját adott esetben megváltoztatta.

A Munkácsy-ra jellemző drámaiságot olykor még nyugodt tájképeibe is sikerült belecsempésznie. A Normandiai tengerpart című festményén az alkony élénkvörösen megcsillanó színei – az akkor sokak által nem túl nagyra becsült tájképfestészet – extravagáns oldalát villantotta meg 
 
Munkácsy zsenialitása nemcsak adottságaiból és festői kvalitásaiból adódott, hanem üzleti hozzáértéséből is. Természetesen mecénása, segítője is akadt, többek között Charles Sedelmeyer osztrák műkereskedő, akinek portréja szintén a kiállítás egyik darabja. 
Munkácsy festményeivel még életében sikerült betörnie a „piacra”, számos megrendelője és vásárolója volt. Szalonfestészetének darabjai – nem túl extravagáns hozzáállást mutatva – kiszolgálták közönsége igényeit, ezáltal megtartotta népszerűségét. Munkácsy azonban nem hagyta, hogy teljes mértékben a publikum könnyed, hangulatos képek iránti igénye határozza meg festészetét, s ezalatt az időszak alatt készítette el Krisztus-trilógiáját. Ez utóbbiban személyiségének drámai oldala került kifejezésre. 
 
Munkácsy Mihálynak tehát sikerült megvalósítania, hogy képei – esztétikai erényei mellett – az üzleti életben is megállják helyüket. A festő művészethez való „extravagáns hozzáállása” tehát illeszkedett az est tematikájához, melyet a kiállítás után kellemes egri borokkal folytattunk.  
Az Almagyar-Érseki Szőlőbirtok borbemutatóján ismerkedhettünk meg a rosé- , fehér- , illetve vörösborokkal, melyek könnyed, lágy ízei tökéletesen passzoltak a forró nyári estéhez. A Nemzeti Galéria teraszáról elénk táruló látványt és az ízletes borokat a Vinylstrings Trió zenéje tette még kellemesebbé, és mondhatjuk, még merészebbé. A klasszikus hangszerek és a Dj modern zenei alapja izgalmas elegyet alkotott, ami végérvényesen csúcspontja volt extravagáns esténknek. 
  
 

 
 
 
 
Munkácsy Mihály festménye: mng.hu
 

Back To Top