Maxim Rysanov orosz-ukrán brácsaművész kezdeményezésére, számos világhírű muzsikus ad koncertet június 9-én a Zeneakadémia Nagytermében, Segélykoncert, kamarazene Ukrajnáért címmel. A koncert teljes bevételét a háború ukrán áldozatainak megsegítésére fordítják a szervezők. „A jelenleg is zajló, több ezer áldozatot követelő orosz-ukrán háború személyesen érint, hiszen a kialakult helyzet menekülésre, otthonaik elhagyására, vagy éppen a harcok felvételére kényszeríti az Ukrajnában élő családtagjaimat” – mondja Maxim Rysanov brácsaművész, aki leszögezte, hogy művészként kötelességének érezte, hogy többek között megszervezzen egy ilyen segélykoncertet, melyhez számos kiváló művész csatlakozott. – olvasható a Papageno oldalán. A koncert programja a háborús időket, azok különböző hangulatait, aspektusait idézi meg Beethoven művészetétől egészen Richard Strauss műveiig. A fellépő művészek: Alena Bajeva, Szergej Dogagyin, Clara-Jumi Kang, Kelemen Barnabás, Kokas Katalin, Maxim Rysanov, Szűcs Máté, Edgar Moreau, Kokas Dóra, Fejérvári Zsolt, Vigh Andrea, Marie Seidler, Gyenyisz Kozsuhin és Fejérvári Zoltán Debussy, Elgar, Schubert, Bartók és Kodály műveit adják elő közösen. „Hálás vagyok a barátaimnak és művésztársaimnak, hogy közösséget vállaltak. Külön megtisztelőnek érzem, hogy három orosz művészt is a fellépők között tudhatunk. Ez számomra mérhetetlen jelentőségű” – fogalmazott Rysanov. Az est egyik fellépőjével, Kokas Dóra csellóművésszel beszélgettünk a közelgő koncert kapcsán.
Új köntösben jelent meg Mikola Péter népszerű mesekönyve
Májusban a Móra Kiadónál jelenik meg új köntösben Mikola Péter népszerű mesekönyve, amelyben Zorka és Berci kalandjait olvashatja gyerek és felnőtt egyaránt. Családi mesék a Zorka mesék, amelyeknek fontos célja a szülő-gyermek együtt-játékának támogatása, inspirálása sok sok ötlettel; ugyanakkor számos történet foglalkozik olyan érzelmekkel, helyzetekkel, amelyek a gyerekek számára meghatározó élmények, mint a születés, a halál, konfliktusok játékos kezelése, de olvashatunk a gyógyító pusziról, betegségről, párnacsatáról, titkokról, a tavasz ébredéséről. Miért fontos a gyermekkor játékos kapcsolódása a felnőtt élet minden emberi kapcsolódásához? Erről így ír dr Károlyi Sára klinikai szakpszichológus, a könyv ajánlójában: Ez a könyv nem egy szokványos mesekönyv. Olyan, mint Exupery kishercege. Nehéz meghatározni, hogy kinek szól elsősorban, a gyermeknek vagy a szülőnek. Szeret, tanít. Eltorzult lelkivilágunkban szinte elsősegélyt nyújt az életben maradáshoz. A család ereje a szeretetben van, amely a megismerés, megszeretés, elfogadás, és az egymás iránti felelősség vállaláson alapul. Ezt a felelős szeretetet csak akkor tudja a szülő adni, ha nem oktatva nevel, hanem, amikor „lemegy” a gyermek szellemi, érzelmi, értelmi szintjére, és azt megismerve segíti őt a felnőtté válásban. A lélek finomsága járja át a meséket, melyben a játékkulcs nyitja meg és teszi érezhetővé a gyerekek befogadását a történetek üzeneteire, segíti az azonosulást és elsimogatja a konfliktusokat. A Zorka meséket azért is tartom értékes könyvnek, mert a gyermek – felnőtt viszonynak azt a formáját mutatja meg, amit ez az „okos” világ már elfelejtett.” Mikola Péterrel beszélgettem a könyv kapcsán.
Fat Pig című darab a Karinthy Színház műsorán
Június 16-ig látható Neil LaBute Fat Pig című darabja a Karinthy Színház és a Budapest Playhouse együttműködésében, Gömöri András Mátéval, a főszerepben. Neil LaBute amerikai drámaíró és forgatókönyvíró színdarabját 2004-ben mutatták be az Off-Broadway-n New Yorkban, majd 2008-ban Londonban, ahol rögtön el is nyerte Legjobb vígjáték kategóriában az Olivier díjat, ami a brit színházi világ legmagasabb kitüntetése, egyenértékűnek számít a Broadway Tony – díjjával. A történet szerint, Tom, egy nagyvállalat feltörekvő munkatársa, egy véletlen folytán megismerkedik a szabadszájú és nagyon vicces Helennel, aki molett alkata miatt erőteljesen eltér az aktuális szépségideáltól. Tom azonban gyengéd érzelmeket táplál iránta, ám ahogyan kapcsolatuk elmélyül a történet egyre inkább elkezd bonyolódni, többek között a munkahelyükön tapasztalható gúnyolódások miatt, ami Tom kitartását, érzelmei fölvállalását is próbára teszik. A darabban Helen-t Balázs Andrea alakítja, aki már dolgozott Iványi Árpád rendezővel és Réti Barnabással is a Tortúra című darabban és most újra együtt a csapat, amelyhez csatlakozott Gömöri András Máté, akit főként zenés darabokban és tévésorozatokban láttunk eddig. 2012-ben debütált a Budapesti Operettszínházban, játszott többek közt az Elisabeth, a Rómeó és Júlia, Fame – a hírnév ára, az Elfújta a szél, a Virágot Algernonnak, a Notre dame-i toronyőr és az Ének az esőben című musicalekben. 2018 októberében debütált a Pinceszínház Tribádok éjszakája című drámájában, melynek köszönhetően prózai szerepkörben is megismerhette őt a szakma és a közönség. Most pedig itt a Fat Pig című darab, amelynek kapcsán arról is beszélgettünk, vajon vígjátékról vagy igazából drámáról van-e szó?
Zergetánc
Május 31-én, Zergetánc címmel láthatjuk Pozsgai Zsolt történelmi drámáját a Magyar Kanizsai Udvari Kamaraszínház előadásában , Kálló Béla Jászai Mari-díjas színművész rendezésében, a Pozsonyi úti Altemplomban. A darabban Báthory Zsigmond és felesége, Mária Krisztina kapcsolata, valamint a kor diplomáciai és politikai bonyodalmai is fókuszba kerülnek. ifjú Báthory Zsigmond, Erdély választott nagyfejedelme merész célokat dédelget: Erdély haderejét egyesíteni Magyarország és Ausztria hatalmával a közös ellenség, a török szétzúzására… Az ifjú Báthory Zsigmond a törökkel való háborúskodása, valamint egyéb politikai csatározásai közepette házasodásra gondol. Mária Krisztinát, Károly főherceg leányát szándékozik elvenni, akit Bocskai István, a helyettese hoz el Grazból Erdélybe. Izgalmas történelmi helyzet, amelyből A Zergetánc c. előadásban egy soha be nem teljesült házasság szomorú története bontakozik ki, valamint személyi és közösségi tragédiák sora, amelyek nagyon messzire vezetnek. Ki nyeri ezt a játszmát, vagy lesz-e győztes egyáltalán? Kálló Béla Jászai Mari-díjas színművész, az előadás rendezője szerint ez a darab fontos fókuszpontja, hogy egy olyan Közép-Európai térségben élünk, ahol erős kulturális közegek ütköznek, és mégis, együtt kell hogy tudjanak élni. Megmutatja, hogy egy székely kultúra és egy Habsburg birodalmi kultúra hogyan tud, vagy hogyan nem tud, vagy hogyan kényszerül egy térségben megtalálni a kompromisszumokat. Másfél hónapos kutatómunka előzte meg a próbákat, de ahogy mondja, óriási élmény volt együtt dolgozni a társulat valamennyi tagjával. Báthory Zsigmond szerepében, Boros ÁdámBocskai István – Mészáros Árpád,Krisztina főhercegnő– Stelly Zsófia, Mária főhercegasszony – Csomor Csilla, Carillo Atya – Dóczy Péter,Maylád Margit – Tóth Zsuzsi, Hagymási Margit – Pap Katalin, Genga Simon – Kákonyi Tibor, Király Albert, Nagyon öreg ember – Krizsik Alfonz. Kálló Bélától azt is kérdeztem, az ismert történelmi korszak mely pontjaira, összefüggéseire szerette volna ráirányítani a reflektorfényt?