Mára A sevillai borbély olyan népszerű, hogy még a komikus Robin Williams is előadott egy részletet belőle a Mrs Doubtfire című vígjátékban. Azonban az 1816-os bemutatásakor Rossini operáját negatív visszhang fogadta.
Rossini abban az évben egyezett bele, hogy Beaumarchais darabját, A sevillai borbélyt operára írja át. Addigra már az operába járók hozzászoktak az akkor már játszott feldolgozáshoz, melyet az olasz zeneszerző, Paisiello készített. Az a verzió sokkal kedveltebb volt a nagyközönség előtt akkoriban.
Amikor Rossini elvállalta a projektet, tudta, hogy valami különlegeset kell alkotnia. Azon a késő februári estén, Rómában, amikor a darab premierje volt, nem úgy tűnt, hogy sikerült ezt elérni. Azt is meg kellett tennie, hogy átnevezi a darabot Almaviára, vagyis Haszontalan elővigyázatosságra.
Az előadás végén a nézősereg azt kántálta, hogy „Pai-si-ell-o!”. Az is elképzelhető, hogy a nézői reakciók nem megjátszottak voltak, ám lehet, hogy a közönség fel volt bérelve. Végül mégis az átnevezett, Rossini A sevillai borbély verziója maradt meg a történelem lapjain, olyan emlékezetes részletekkel, mint az „Una voce pocofa” vagy a „Largo al factotum”.
Ha ezekkel a dallamokkal élőben is szeretnénk találkozni, akkor nem érdemes kihagyni az. Jegyeket tudunk vásárolni.
A Klasszik Rádió 92.1 immár hatodik éve hozza el legnépszerűbb klasszikusait a MÜPA Hangversenytermének színpadára, hogy egy fergeteges koncerttel ünnepelje a tavaszt. A tematikus koncertek koncepcióját követve, amely két éve például olasz dallamokkal édesítette a levegőt, az Italia Bella című koncerten, tavaly pedig az angol zeneművek legjavát hozta el a God Save TheQueen! című műsorral, idén is jellegzetes zenei világ tárul fel a közönség előtt, mégpedig temperamentumos spanyol tematikával. A Óbudai Danubia Zenekar előadásában a spanyol klasszikus zene színe-java vonul fel. A Spanyol Fiesta című műsort hangszeres és táncos szólisták teszik még különlegesebbé, a koncerten Hámori Máté vezényel.
Kép: Wikipédia
