Fanny Mendelssohn, a tehetséges zeneszerző

A Nőnaphoz kapcsolódva, olyan női zeneszerzőket mutatunk be a héten, akik saját korukban, akár több száz évvel ezelőtt is, kiemelkedtek a művészek közül és egyediségükkel, alkotó kreativitásukkal nyomot hagytak a zenetörténetben.

Ilyen volt Fanny Mendelssohn is.

A zenetörténetben megannyi tehetséges zeneszerző nő alkotott az évszázadok során, akiknek a neve így-vagy úgy, de fenn maradt és csak az utókor láthatja igazán, hogy milyen csodálatos munkát végeztek, olykor csak az íróasztal fiókja számára.
A kivételes tehetségű Félix Mendelssohn testvére Fanny, például számos művet írt, amelyek még nyomtatásban is megjelentek. A két testvér együtt tanult zongorázni, tanára meg is jegyezte Fanny kapcsán, hogy „úgy játszik, mint egy férfi…” micsoda bók, gondolhatnánk, de kétszáz évvel ezelőtt, ez nagyon is az volt. Fanny is komponált, de édesapjuk természetesen nem engedte, hogy ezzel a nagynyilvánosság elé lépjen. A Mendelssohn család társadalmi helyzetében botrányos lett volna, ha egy nő fizetséget kap, vagy férfi foglalkozást űz. Ekkor Félix, -aki számára minden kapu megnyílt-, és Fanny egyezséget kötöttek, hogy Fanny testvére neve alatt publikálja az általa írt darabokat. Ám a szerzemények a vártnál nagyobb sikert arattak, így Fanny egy idő múlva, szembement korának nyomasztó elvárásaival és saját neve alatt jelentette meg a műveit, összesen 460-at! Zongoraművek, köztük triók, kamaradarabok, színpadi művek. Fanny zongorára írott művei gyakran viselték a „Lied ohne Worte” azaz, „Dal szöveg nélkül” címet, amit Félix, a testvére tett közismertté. Szintén Fanny ciklusaira jellemző, hogy hónap neveket adott nekik. Legkorábbi nyomtatásban megjelent műve Félix neve alatt az opus 8. Liederheft No 2.3. és 12 1827-ből, illetve 1830-ból a kétkötetes daloskönyv, Der Jüngling és Das Madchen címmel. Első, saját neve alatt nyomtatásban megjelent műve 1834-re datálható: a londoni The Marmonicon című zenei újságban, az Ave Maria, Sir Walter Scott szövegére. Fanny színes lapokra írta a kottáit, ezekhez költemények is kapcsolódnak, a férje pedig, illusztrációkat készített hozzá. Sok-sok évtizednek kellett eltelnie, hogy a zenetudomány felfigyeljen Fanny Mendelssohn életművére, s még most is hiányos a feldolgozás, annak ellenére, hogy a német Elke Mascha Blankenburg karmester és zenei író 1986-ban a frankfurti Alte Operben bemutatta a Clara Schumann zenekarral, Fanny C-dúr Nyitányát.

(kép forrása: wikipédia)

Back To Top