Volt egyszer egy Északi….új kiállítás a Közlekedési Múzeumban

Az Intermezzoban Bálint Edina vendége Zsigmond Gábor, a Közlekedési Múzeum főigazgató-helyettese. Megnyílt a Volt egyszer egy Északi… a történet folytatódik című tárlat!

A Közlekedési Múzeum új időszaki kiállítása tulajdonképpen a múzeum leendő otthonát is szeretnék bemutatni: az új Közlekedési Múzeum épülete az egykori Északi Járműjavító területén nyitja majd meg kapuit, várhatóan 2026-ban. Az épületet a világhírű Diller Scofidio + Renfro építésziroda tervezi. Az új múzeum elkészüléséig szeretnék megmutatni a látogatóknak, hogy milyen lesz az új otthonuk, vagyis az új Közlekedési Múzeum terveit, illetve ennek a varázslatos, műemléki védettségű, ipari örökségi területnek a lelkét, a történetét, azt, hogy milyen volt itt a munka és az élet.

Az Északi Járműjavító 1867 és 2009 között az ország legjelentősebb vasúti járműjavító bázisa volt. Ezen, a hazai vasúti járműjavításhoz, járműgyártáshoz ezer szálon kötődő ipari örökségi helyszínen épül fel az új Közlekedési Múzeum. A kiállítás célja megmutatni a látogatóknak, miért gondolják azt, hogy ez a legjobb helyszín az új múzeum számára. A környék magában hordozza az egész magyar vasút örökségét, hiszen az Északi Járműjavító közvetlen közelében helyezkedett el a Ganz gyár és a Józsefvárosi pályaudvar is, amelyek mára mind bezártak. A kiállítás az egész környék történetét bemutatja, de betekintést nyújt az egykori dolgozók mindennapjaiba is. Az Északi ugyanis nemcsak munkalehetőséget adott az embereknek, az üzemhez tartozó Törekvés Művelődési Ház élénk kulturális- és sportélet helyszíne is volt, a szomszédos Népligetben pedig egykor autó- és motorversenyeket rendeztek – ezen járművek is megtekinthetők lesznek a kiállításon. A tárlaton külön részt szentelnek az új Közlekedési Múzeum bemutatására, és szeretnék megmutatni azt is, hogy milyen lesz a jövő budapesti vasútja.

Nincsen kiállítás tekintélyparancsoló mozdonyok nélkül, ezért a tárlaton a XX. század ikonikus és meghatározó vasúti járműveit is bemutatják, látható pl. egy nevezetes 424-es gőzmozdony, a vasútvillamosítás kiemelkedő alakja, a Kandó Kálmán által tervezett, már 1932-ben forgalomba állt V60-as villanymozdony, egy a Szellem becenévre hallgató 242-es, amely a gőzmozdonyok sebességrekordját tartja Magyarországon. Látható továbbá két M44-es tolatómozdony, egy Cmn személykocsi és az 1935-ös Árpád gyorssínautóbusz, amely Budapest és Bécs között közlekedett. A járművek szorosan kötődnek a helyszínhez, hiszen többségüket itt javították az Északiban. Mindemellett minden korosztály számára izgalmas múzeumpedagógiai foglalkozásokkal és rendezvényekkel készülnek. A nyári szünet idején hetente változó tematika mentén játékos módon ismerkedhetnek a kiállítással a gyerekek. A múzeumpedagógusok a színes témát kreatív alkotó folyamatok, játékok során dolgozzák fel a kicsikkel és nagyokkal.

A beszélgetés már visszahallgatható ITT:

Back To Top