SELMECZI GYÖRGY SZERZŐI ESTJE AZ ÓBUDAI TÁRSASKÖRBEN

 

Jövő hétfőn a Kossuth-díjas Kolonits Klára is színpadra lép Selmeczi György szerzői estjén. A programban ezúttal a szerző vonósnégyeseiből és dalaiból válogattak a szerkesztők. Az Intermezzo vendége Selmeczi György, Kossuth- és Erkel-díjas zeneszerző, zongoraművész, karmester, operarendező.

 

Szokatlan vakmerőségnek tűnik, hogy három vonósnégyest is műsorra tűznek egy estén. És persze a muzsikusok is sokat vállalnak Selmeczi 3., 4. és 5. vonósnégyesének előadásával. A műfaj története óhatatlanul elfogódottá teheti a szerzőt: meg lehet-e még szólalni Bartók vagy Sosztakovics után? De talán éppen a műfaji tradíció az, amely impulzusokat nyújt ahhoz, hogy a zeneszerző – hetedik évtizedének küszöbén – összegezze fölhalmozott mondanivalóját. A műfaj presztízse komolyságra és koncentrált fogalmazásra inti, mégis mer játszani; műveit jó kezekben tudja, így aztán örömet szerezhet a közönségnek.

Eseményszámba megy a Selmeczi Kvartett jelentkezése, négy kiemelkedő muzsikus (Selmeczi Gábor, Bíró Ágnes, Ludmány Dénes, Kántor Balázs) szövetkezése a szerző és remélhetőleg a közönség legnagyobb örömére. A kvartettek komorabb hangulatát három dal ősbemutatója oldhatja (Dsida Jenő, illetve Cselényi Béla szövegeire) Kolonits Klára és Balog József tolmácsolásában.

Selmeczi György zenei tanulmányait már ötéves korában elkezdte. A bukaresti, majd a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola után Párizsban is tanult. A hetvenes években a kolozsvári Állami Magyar Színházban helyezkedett el karmesterként és zeneszerzőként, miközben számos rádió- és televíziófelvételt készített. Tanított a Zeneakadémia miskolci tanárképző intézetében, megalakította és vezette a Miskolci Új Zenei Műhelyt, és a Miskolci Nemzeti Színház zeneigazgatója is volt.

Az 1980-as években a budapesti Várszínház és a József Attila Színház zeneigazgatójaként tevékenykedett. Megalapította a a Camerata Transsylvanica kamarazenekart, létrehozta a Budapesti Kamaraoperát. 1995-ben megalapította az Auris Társulat és Művészeti Alkotóközösséget, melynek azóta is művészeti vezetője. A hazai film is sokat köszönhet neki, hiszen dolgozott együtt Gothár Péterrel (Megáll az idő, Idő van), Sándor Pállal (Szerencsés Dániel ), Zsigmond Vilmossal (Tékozló apa) és Deák Krisztinával is (Jadviga Párnája).

1996 és 2000 között a szolnoki Szigligeti Színház zeneigazgatója volt,2002-től a Színház- és Filmművészeti Egyetem zenei tanszékének vezetője és a Nemzeti Színház zeneigazgatója.

Műsor: Intermezzo

Beszélgetés: hétfő 17:00

Műsorvezető: Bálint Edina

Back To Top