RÁNK FÉR A 30 KILOMÉTERES SEBESSÉGKORLÁTOZÁS

 

Premium es Terra rovatunk keddi vendége Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse. Amiről beszélgetünk pedig, hogy 30 km/ h sebességhatár bevezetését tervezik a nagyvárosokban.

 

 

 

Régóta zajlik a vita a 30 km/órás sebességkorlátozásról lakott területeken. Most az Európai Parlament állt ki mellette: a közlekedésbiztonság javítása érdekében egyebek mellett 30 km/órás sebességkorlátozás bevezetését javasolja a lakott területeken. A Levegő Munkacsoport álláspontja szerint a korlátozás bevezetése számos egyéb előnnyel is járna.

Ahol eddig bevezették, sikeres az általános 30 kilométer/órás sebességkorlátozás azért is, mert – a balesetek számának és súlyosságának csökkenésén túlmenően – mérséklődik általa a zaj- és légszennyezés is. A biztonságosabb utcákon lakók többet sétálnak és kerékpároznak, ami jelentősen hozzájárulhat az egészségi állapotuk javításához.

Számos tévhit kering azzal kapcsolatban, miszerint alacsonyabb sebességnél növekszik a gépjárművek légszennyezése. A városban éppen ennek az ellenkezője igaz, hiszen ott rengeteg a fékezés és a gyorsítás, ami jelentős többlet kibocsátással jár. A 30 km/órás korlátozás viszont sokkal egyenletesebb haladást eredményez. Több vizsgálat is kimutatta, ha 50-ről 30 km/h-ra csökkentik a városban a járművek megengedett legnagyobb sebességét, mérséklődik a szén-dioxid (mintegy 15%-kal), a nitrogén-oxidok (40%-kal) és a szén-monoxid (45%-kal) kibocsátása. Egyedül a szén-hidrogén-kibocsátás növekszik kis mértékben (4%-kal).

Műsor: Nyitány

Kezdés: Kedd 7:00

Műsorvezető: Szerémi Nóra

Back To Top