NŐI SORSOK, TRAGÉDIÁK A FILMVÁSZNON

 

A Vetítő rovat vendége Dudás Viktor filmszakértő, akivel egy nagyon érdekes témát boncolgattunk: a női sorsok, női tragédiák hogyan jelennek meg a filmvásznon. A téma apropója egy nagy port kavart és elgondolkodtató film, Az elveszett lány (The lost daughter), amelyben olyan nők küzdelmét láthatjuk, akiknek kihívást jelent saját anyaságuk megélése.

Elfajzott anya vagyok – mondja Olivia Colman Maggie Gyllenhaal első rendezésében, Az elveszett lányban, de valóban ilyen könnyen megválaszolható ez a kérdés? Az Elena Ferrante-adaptáció kíméletlenül feszegeti az anyaságot övező tabut, sokszor kényelmetlen is nézni, mégis nagyon fontos, hogy minél többen lássák.

A színésznő rendkívüli módon viseli szívén a nők sorsát: többször beszélt már a filmipart átható szexizmus ellen, nem véletlen hát, hogy a sokak által a feminista irodalom egyik legnagyobb kortárs szerzője, Elena Ferrante 2006-ban megjelent regénye, a Nő a sötétben az ő kezébe került. Gyllenhaalt az fogta meg Ferrante regényeiben, hogy olyan dolgokat mond ki nyílt őszinteséggel – elsősorban nőkkel kapcsolatos témákban –, amelyet a társadalom tabuként kezel. Jelen esetben az elefánt a porcelánboltban a saját magát elfajzott anyaként definiáló főhős, ezzel együtt az anyaságot igazi szenvedésként megélő nők.

Műsor: Nyitány
Adás: 2022.01.20.
Műsorvezető: Szerémi Nóra

Back To Top