„Eladtam magam az ördögnek, de csak egy kicsit”

A Cinemusic e heti adásának vendége John Powell, brit komponista. Sok brit zeneszerző vált híressé Hollywoodban, de John Powell mind közül, talán a legbefolyásosabb. Ennek eredményeként olyan erőforrásokkal és kapcsolatokkal rendelkezik, amelyekről mások csak álmodozhatnak. 

John Powell a véletlenek folytán írhatta meg a világ egyik leghíresebb filmzenéjét. 2002-ben a rendező, Doug Liman éppen egy új akció thrillert forgatott Matt Damon főszereplésével, a The Bourne Identity alapján. Egy másik nagyra értékelt filmzeneszerző, Carter Burwell írta a zenét, amelyet rögzítettek is, de Liman nem volt megelégedve.

„Már egy csomó pénzt elköltöttek egy nagy zenekarra, és a filmzene jó volt. Csak nem Doug-ot kereste a rendező. ”- mondja Powell, akit felkértek, hogy írjon alternatívát a zenei anyaghoz. „Olyat akart, amit még nem hallott. Mindenki más valami nagyot alkotott, ezért úgy döntöttem, hogy én kicsiben gondolkodom. Költségvetési okokból nem is volt az ötletek között, hogy zenekar is legyen. Nos, megírtam, a végén rátettünk néhány akkordot, hogy filmes hangulatot kölcsönözzünk neki…minden valahogy véletlenül történt.

A most 50 éves Powell egyike azon brit zeneszerzőnek, akik az elmúlt években komoly sikereket értek el Hollywoodban. Ide sorolható David Arnold és David Holmes, akiknek zenéje a legutóbbi Bond- és Ocean filmjekben hallható, valamint a Radiohead gitárosa, Johnny Greenwood, aki Bafta-díjas lett 2007-es There will be blood című filmhez írott betétdalával. Powell azonban a Jason Bourne-trilógia kompozícióival nagyon komoly hatást ért el.

Ma szinte lehetetlen olyan kortárs akció thrillert találni, amely nem úgy hangzik, mint A Bourne-trilógia zenéi. „Eljutottam odáig, hogy alig nézhetek filmet, mert mindegyiknek így hangzik a score-ja” – mondja Powell. „Még azt is meg tudom mondani, melyik darabot használták fel (ideiglenes számként), mert hallom, hol változik, milyen formában és felépítésben.”

Másrészt elismeri, hogy ez Hollywoodban ez a bevett gyakorlat: ha valami működik, a stúdiók egyszerűen megismétlik. A szuperhősös filmek és a romantikus komédiák mellett, a Powell filmek többségét olyan akció-thrillerek fémjelzik, mint Bourne, és olyan animációs filmek, mint a Chicken Run (Csibefutam) (2000) és a Shrek (2001), amelyeket kedvenc brit zeneszerzőtársával, Harry Gregson-Williams-szel írt.

2011-ben jött Powell első Oscar-jelölése az Így neveld a sárkányod című filmért, amelynek második részéhez is megírta a zenét.

Bár háza van Londonban, idejének nagy részét egy kanyargós út tetején tölti a csendes-óceáni Palisades-ben, kilátással az óceánra Santa Monica és Malibu között. Az ingatlant buja kert és teniszpálya osztja ketté: az egyik oldalon a ház, a másikon pedig egy hangstúdió és a művészeti stúdió működik, ahol Powell felesége, Melinda Lerner fotós dolgozik.

forrás: https://www.independent.co.uk/arts-entertainment/classical/news/john-powell-interview-i-sold-myself-devil-just-bit-

Back To Top