A Capriccio vendége Dobszay-Meskó Ilona zeneszerző-karmester-zongorista

A Capriccio vasárnapi adásában Novotny Anna és Zsoldos vendége Dobszay-Meskó Ilona zeneszerző-karmester-zongorista lesz, aki éppen az adás idején ünnepli 40. születésnapját.

Dobszay-Meskó Ilona a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem zeneszerzés illetve karmesterképző tanszakán végzett.  A Ventoscala Szimfonikus Zenekarnak megalakulása óta (2003) karmestere és vezetője. A Weiner Leó Zeneművészeti Szakközépiskola, majd a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola zeneszerzés tanára, mentortanár, az intézmény szimfonikus zenekarának vezetője, karmestere.

Elnökségi tagja a Magyar Zeneszerzők Egyesületének és tagja a Vántus István Társaságnak. Korrepetitorként dolgozott többek között a Színház- és Filmművészeti Egyetem zenés-színházrendező szakán, a Zeneakadémia opera tanszakán, a Radio France Fesztiválon, Montpellierben világhírű művészekkel. Zeneszerzés tanárai: Vajda János, Kocsár Mikós, Csemiczky Mikós és Petrovics Emil.

2002-ben I. helyezést ért el a Vántus István Zeneszerzésversenyen, melyet 35 éven aluli magyar és határon túli magyar zeneszerzők részére hirdettek meg. 2003-ban a Zeneakadémia által rendezett Kincses nevet viselő zeneszerzőversenyen kapott I. helyezést, ugyanezen a versenyen 2001-ben a legjobb előadó díját nyerte el. Ösztöndíjasként részt vett Sári József ausztriai és Betsy Jolas franciaországi zeneszerzőkurzusán. 2004-ben zeneakadémiai szervezésben a New York-i Juilliard School biztosított koncertlehetőséget Szénnévált szeretők című darabja bemutatására, 2017-ben Vancouverben képviselte hazánkat az ISCM Fesztiválon Choral című vegyeskari kompozíciójával. 2019-ben elnyerte a Magyar Művészeti Akadémia 3 évre szóló alkotói ösztöndíját.

Művei rendszeresen elhangzanak kortárs zenei sorozatokban, így például az MR3-Bartók Rádióban: Korunk zenéje, ArTRIUM, a Fészek Művész Klubban: Új magyar művek hangversenyciklusa, Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál, továbbá az Ifjúsági Kortárszenei Esteken, az Őszi Fesztiválon, Tavaszi Fesztiválon, Mini Fesztiválon, a Café Kortárs Művészeti Fesztiválon. 2004-ben a Római Magyar Akadémia felkérésére komponált. 2007 februárjában az országos főiskolai és zeneakadémiai harsonaversenyre írt kötelező művet, és tagja volt a zsűrinek. 

2010-ben és 2018-ban a Debreceni Bartók Béla Nemzetközi Kórusversenyen gyermekkari műve kötelező anyag volt a döntőben illetve a Kórusverseny 50. jubileumi évfordulójára, egyben a város fennállásának 750. évfordulójára Vivat, crescat, floreat címmel írt kórusművet a Kodály kórusnak a gálahangversenyre. 2014-ben az országos főiskolai és zeneakadémiai klarinétversenyre írt kötelező művet, és tagja volt a zsűrinek. 2018-ban és 2019-ben az országos középiskolai és főiskolai gitárversenyre írt kötelező művet. Jancsi és Juliska című mesejátékát szerte az országban játsszák, túl a 80. előadáson szimfonikus zenekari változatban is. Későbbi, Fehérlófia című meséje az 50. előadásnál tart, szintén szimfonikus zenekari változatban is. Legújabb előadása, a Rigócsőr király 2019 őszén indult útjára.

Vendégkarmesterként eleget tett a pécsi Pannon Filharmonikus Zenekar, Kodály Filharmonikusok Debrecen, a Gödöllői Szimfonikus Zenekar, a Szegedi Szimfonikus Zenekar, a MÁV Szimfonikus Zenekar, a Miskolci Szimfonikus Zenekar, a Budafoki Dohnányi Zenekar, a Budapesti Operaház Failoni Kamarazenekarának, a Marosvásárhelyi Szimfonikus Zenekar, a Sinfonietta Erudita, az Óbudai Danubia Szimfonikus Zenekar, a Brassai Sámuel Kamarazenekar, a Csíki Kamarazenekar, a Georgius Karamazenekar (Sepsiszentgyörgy),a Budapesti Vonósok és a Kecskeméti Szimfonikus Zenekar meghívásainak. Karmester tanárai: Gál Tamás, Ligeti András, Youri Simonov, Medveczky Ádám és Tihanyi László.

2009-ben egyedüli magyarként jutott be a világ egyik legnagyobb karmesterversenyének, az 51. Besançoni Nemzetközi Karmesterverseny döntőjébe a legjobb 20 karmester közé, többszáz 35 éven aluli versenyzőből kiválasztva. 2011-ben, 2012-ben, 2013-ban és 2014-ben a MÁV Szimfonikus Zenekar közreműködésével tartott mesterkurzusait 15 országból látogatták a fiatal karmesterek.

A Capriccioban mesél tanulóéveiről és tanításról, saját együtteséről, a Ventoscaláról, készülő nagyszabású oratórikus művéről, gyermekeknek írt darabjairól és a nők helyzetéről a klasszikus zenében.
Back To Top